Saturday, August 22, 2009

DERITA TIADA PENGHUJUNG..

Pergolakkan jiwa yang menyinggah di setiap penjuru hati dikalahkan dek nafsu yang bermaharajalela.Dimanakah kekuatan itu? Bertakhtah diatas keimanan kerana Allah swt dengan bertunjangkan dua kalimah syahadah mampu meletakkan diri manusia itu dalam kedamaian.
Tetapi hari ini setiap inci pergerakkan manusia telah diselaputi lumpur yang mematikan akal dan hati yang tulus.Manusia tidak lagi gerun dengan azab Allah swt sebaliknya terus kedepan membawa langkah sumbang dengan tarian gemersik yang mampu membunuh jiwa-jiwa yang tidak berdosa. Diwajah mereka terbayang seribu persoalan yang sukar untuk ditafsirkan dan lidah terus bersilat mengatur bicara.Sandiwara penuh kepura-puraan bertopengkan bicara halus cuba menutup gerak hati durjana tidak secalit pun dihati mereka rasa simpati.
Dunia menjadi pentas lakonan manusia berwatak kejam.Yang menongkah arus nukleur penghukum upahan. Bumi Palestin saksi Jiwa syahid bergelimpangan di sana sini seolah-olah tidak ada harganya sebagai manusia makhluk ciptaan Tuhan. Tangisan dan tawa anak –anak kecil tidak didengari melainkan bangunan terpacak gagah bakal menanti roboh angkara bom yahudi. Bagaimana Dunia hari ini?Hanya mampu menjunjung peribahasa "hangat-hangat tahi ayam" atau bantuan bermusim?Noktah.

Ramadhan menjelang kini,
Ku hitung momentum kekuatan diri ,
Mengatur langkah,menyusun bicara,
Tanpa ku sedari,
Sebuah kehidupan bakal menantiku,
Masih kabur,
Tetapi kutahu,
Ia semakin menghampiriku,
Hati ini masih berkira-kira,
Meneruskan perjuangan,
atau sebaliknya
mati ia,maka terkuburla jasad,
Tidak!
pantang undur anak gerakan,
jika tidak berakal budi,
pantang berundur anak sabahan,
jika tidak kenal perjuangan,
Yang pasti nun jauh disana,
Membutuhkan kekuatan rohani,
Ya!
Perjuangaaan tidak seharusnya malap,
Mandat dua kalimah syahadah
Harus dipikul,bersama sebuah keikhlasan,
akhirnya
Ditegakkan atas dasar mencari redhaMu.
ya rabbi...

Nukilan hati: aini